Consum

Et trobes a:Inici/Consum/FAQ's/Habitatge

Habitatge

He comprat un pis sobre plànol i al lliurament hi havia coses per acabar. Feta una llista de desperfectes la dono a la constructora, però passats 2 mesos encara no han dit res. Què puc fer?

El primer que s’ha de fer és enviar un burofax a la constructora amb el llistat de tot el que falta per reparar. En aquest burofax s’hauria d’advertir que si passats 15 dies no s’obté resposta s’hauran de prendre les mesures pertinents. Si passats aquests 15 dies no contesten o bé es denega la petició, es pot presentar una sol·licitud d’arbitratge a la Junta Arbitral de Consum, o bé una reclamació a l’OMIC.

He comprat un habitatge nou i la constructora m’obliga a subrogar-me a la seva hipoteca o a pagar les despeses de cancel·lació. Hi estic obligat?

La constructora no pot obligar al consumidor o a la consumidora a subrogar-se, però si fos així, un cop escripturada la vivenda es pot reclamar el retorn de les despeses abonades a la constructora per la cancel·lació de la hipoteca per mitjà d’una sol·licitud d’arbitratge o bé una reclamació de consum.

Què puc fer si hi ha un retard en el lliurament d’una vivenda de nova construcció?

S’ha d’intentar negociar amb la constructora i pactar compensacions econòmiques. En cas de que no s’arribi a un acord, es podrà presentar una sol·licitud d’arbitratge o una reclamació.

La constructora pot obligar-me a fer-me càrrec de les despeses dels butlletins d’instal·lació?

No, la constructora ha de lliurar els butlletins d’alta de tots els subministraments, sense cap cost per la persona compradora.

La promotora pot imposar la facultat de triar el notari o la notària?

No, aquest dret correspon a la persona compradora.

La promotora es pot reservar la facultat de modificar els materials?

En cap cas la promotora pot modificar els materials. Per aquest motiu, és important que la promotora faci entrega al consumidor o la consumidora de la memòria de qualitats on s’expressi de forma detallada les característiques dels materials que s’utilitzaran per a la construcció de la vivenda.

Sempre que hem de reclamar, contra qui ens hem de dirigir?

La LOE (Ley 38/1999 de 5 de noviembre de ordenación de la edificación) diu que els agents que intervenen en la construcció de l’edifici són responsables dels vicis o defectes que puguin sorgir en la vivenda. Per tant, sempre que sorgeixi algun problema el consumidor o la consumidora s’haurà de dirigir contra ells.

Quines garanties tenim en el moment d’adquirir un habitatge de nova construcció?

Quan es compra un habitatge cal saber que la garantia cobreix durant el termini d’1 any els vicis o defectes d’acabat de les obres, durant 3 anys els vicis o defectes de les instal·lacions i durant 10 anys els danys materials, els vicis o defectes de cimentació i estructura de l’habitatge.

Quina documentació ens han de lliurar quan comprem un habitatge de segona mà?

Quan es compra un habitatge de segona mà el consumidor o la consumidora ha de vetllar perquè se li faci entrega de la cèdula d’habitabilitat, de les garanties de l’habitatge i la llista de les companyies subministradores dels serveis contractats i dels butlletins dels subministraments corresponents.
En el cas de que es tracti d’un habitatge integrat en una comunitat de propietaris o propietàries cal sol•licitar un certificat del secretari o secretària de la comunitat que acrediti que l’immoble no té cap despesa comunitària pendent de pagament.

En cas que renunciem a la compra de la vivenda ens han de retornar la reserva o les arres que vàrem dipositar en el seu moment?

Si és la persona consumidora la que renúncia a la compra de la vivenda, perdrà les quantitats que hagi abonat en concepte de reserva o d’arres.

Si la part venedora desisteix unilateralment del contracte de compra venda ens han de retornar la reserva o les arres que vàrem dipositar en el seu moment?

Si qui desisteix és la part venedora, aquesta haurà de retornar les quantitats de reserva per duplicat a la persona consumidora.

Et destaquem...