Consum

Et trobes a:Inici/Consum/FAQ's/Garanties

Garanties

Vaig comprar un televisor i al cap d’un mes va deixar de funcionar, puc reclamar al venedor o venedora un aparell nou?

Segons el Reial Decret legislatiu 1/2007 el venedor respon de les faltes de conformitat que es manifestin en un termini de 2 anys des del seu lliurament. Així mateix l’art. 118 diu que si el producte no fos conforme amb el contracte, el consumidor podrà optar entre exigir la reparació o la substitució del producte, llevat que una d’aquestes opcions resulti objectivament impossible o desproporcionada.

Els aliments, la roba i el calçat, estan inclosos en la llei de garanties?

La garantia que estableix el Reial Decret Legislatiu 1/2007 és aplicable a aquests tipus de béns en la mesura que ho permeti la seva naturalesa.

Una persona jurídica pot beneficiar-se de la nova Llei de garanties, o només va destinada a les persones físiques?

Serà d’aplicació d’aquesta norma les relacions entre consumidors o usuaris i empresaris. En aquest sentit, consumidor o usuari seran aquelles persones físiques o jurídiques que actuïn en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional. Per tant, cal saber en primer lloc, el destí final dels béns adquirits. És a dir, si una persona jurídica adquireix productes com a destinatària final, també estarà protegida per la norma.

Es pot reclamar contra l’empresa productora o fabricant en lloc de contra el venedor o venedora?

L’article 124 del RD Legislatiu 1/2007 estableix que quan el consumidor o usuari li resulti impossible o suposi una càrrega excessiva dirigir-se al venedor o a la venedora per la falta de conformitat dels béns adquirits, podrà reclamar directament al productor o a la productora.

Si un cop arreglat un electrodomèstic que estava en període de garantia aquest continua sent no conforme, puc reclamar la seva substitució?

Sí, l’article 119 del RD legislatiu 1/2007 estableix que si conclosa la reparació i lliurat el bé aquest continua sent no conforme amb el contracte, el comprador o compradora podrà exigir la substitució del bé, la devolució dels diners o la rebaixa del preu.

Fa 7 mesos vaig comprar una rentadora i ara s’ha espatllat. No obstant això, el venedor o la venedora em diu que la reparació no entra dins de la garantia. Durant quan temps es considera que un bé està dins del termini de garantia?

Si el defecte del bé es manifesta durant els 6 primers mesos des del lliurament, s’entén que aquest defecte ja hi era quan van lliurar el bé, és a dir, que era d’origen. Per tant, el consumidor o la consumidora té dret a la reparació o la substitució del bé, a la rebaixa del preu o a la devolució dels diners. Si el defecte apareix durant els restants 18 mesos, el consumidor o consumidora serà qui haurà de provar que el defecte era d’origen i no es deu a un mal ús o al pas del temps. Aquesta demostració en moltes ocasions necessita un peritatge sobre el bé.

El consumidor o la consumidora ha d’informar al venedor o a la venedora de la manca de conformitat del producte que ha comprat en el termini de temps més breu possible, i com a màxim en un termini de 2 mesos. Què significa això?

Sí, l’article 123 del RD Legislatiu 1/2007 estableix un termini de 2 mesos des del moment que el consumidor o la consumidora és coneixedora de l’existència de la falta de conformitat. L’incompliment, però, del citat termini no suposarà la pèrdua del dret al sanejament que correspongui, però serà responsable dels danys o perjudicis efectivament ocasionats pel retard en la comunicació.

Et destaquem...