Primer projecte d’Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU) a l’Eix Comercial de Lleida
Dijous 14, juliol del 2022
Més de cent persones representants dels comerços, l’hostaleria, els propietaris i les empreses de la zona han assistit avui a la primera reunió informativa
L’APEU de l’Eix implica més de 530 locals amb activitat comercial en planta baixa d’aquesta gran àrea central de la ciutat
Lleida se suma a la vintena de municipis que han posat en marxa els processos corresponent per a implantar aquests projectes APEU a Catalunya
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, acompanyat pel primer tinent d’alcalde d’Urbanisme, Toni Postius, i de la regidora de Consum, Comerç, Mercats i Participació, Marta Gispert, ha presidit avui la primera reunió informativa en què s’ha presentat el primer projecte d’Àrea de Promoció Econòmica Urbana, (APEU), a la zona de l’Eix Comercial de la ciutat de Lleida. Una proposta que abasta des del final del tram peatonal d’Alcalde Costa, fins als carrers Cardenal Remolins i Pi i Margall/Auditori amb els carrers adjacents que acompanyen aquest eix quilomètric.
Es tracta d’una primera convocatòria informativa dirigida als més de 530 locals amb activitat comercial en planta baixa d’aquesta gran àrea central de la ciutat de Lleida que ha aconseguit despertar l’interès de més de cent persones representants dels comerços, l’hostaleria, els propietaris i les empreses d’aquesta futura àrea de promoció econòmica urbana de Lleida.L’APEU de l’Eix Comercial pren com a criteri l’esmentada zona vianalitzada i es visualitza com un Centre Comercial Obert que, des de la perspectiva dels clients, permet observar projectes i elements comuns com pot ser la vianalització, el mobiliari urbà, els usos, les campanyes de promoció, el rol que tenen els seus comerços, etc.
L’APEU és un nou model d’entitat associativa a partir d’un projecte a llarg termini que, mitjançant una fórmula de col·laboració publico-privada, ha de contribuir a modernitzar determinades zones urbanes, millorar la qualitat de l’entorn urbà i incrementar la competitivitat de les empreses comercials i de serveis de les diferents àrees comercials.
L’alcalde Miquel Pueyo ha començat la seva intervenció posant de manifest que “sense petits i mitjans comerços no hi ha ciutat” i en aquesta línia ha destacat que “l’eix és una de les àrees més importants de la ciutat en clau comercial, però també en clau patrimonial i social. L’eix és una peça clau pel model comercial de l’actual govern de la Paeria i una zona estratègica que de manera imminent anirà lligada al Pla de l’Estació”. Per això, ha dit l’alcalde “és oportú que sigui una de les primeres zones on s’hi expandeixi una àrea de promoció econòmica urbana a Lleida”.
Al seu torn, el tinent d’alcalde Antoni Postius ha posat de manifest que Lleida “està en un moment important en clau de creixement de ciutat que provoca que el govern de l’Ajuntament de Lleida sigui encara més fidel al model comercial que defensem, sense cedir a cap pressió” En termes de creixement, el tinent d’alcalde d’urbanisme ha posat damunt la taula que en aquests moments “a Lleida hi ha uns 800 habitatges en construcció i la consolidació del polígon de Quatre Pilans comportarà la creació d’entre sis i dotze mil llocs de treball per una ciutat que fa un salt qualitatiu històric”.
Els darrers anys, el sector comercial de Lleida s’ha vist afectat pels canvis socioeconòmics que han determinat nous models i hàbits de consum, tant a nivell global com local, i que han comportat successives transformacions al teixit comercial de l’Eix i una disminució de la capacitat per atraure clients de l’àrea d’influència comercial de Lleida.
Davant aquesta situació, des de l’àmbit públic i privat es plantegen iniciatives per aconseguir fer del comerç de Lleida un model d'èxit que garanteixi la rendibilitat dels negocis existents i sigui capaç de convertir-se en un valor afegit per al model de ciutat.
D’aquesta manera, la ciutat de Lleida, se suma a la vintena de municipis que han posat en marxa els processos corresponents per a implantar les APEUS a Catalunya que és pionera a l’estat espanyol en regular la seva creació, en base a una Llei aprovada pel Parlament a finals de l’any 2020.
La regidoria Marta Gispert ha volgut remarcar “l’objecte d’una àrea de promoció econòmica urbana és modernitzar, innovar i promocionar l’àrea definida per augmentar la seva competitivitat local i millorar la seva qualitat” i s’ha posat a disposició dels assistents per anar avançant en aquesta iniciativa basada en la “col·laboració públic privada i la co-responsabilitat”. De fet, La Paeria, a través de la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats i Participació està duent a terme accions que, com l’acte d’avui al migdia, esdevenen estratègics per a la creació d’aquesta APEU a l’Eix Comercial de Lleida.
Lleida, a l’avantguarda de les ciutats pioneres d’àrees de promoció econòmica urbana
El 22 de desembre del 2020, es va promulgar la Llei 15/2020 per a la creació de les anomenades Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEUs) per a la gestió dels espais urbans de concentració empresarial/comercial i/o turística en base a la creació d’un model de col·laboració público-privada a anomenada àrea de promoció econòmica urbana, un instrument que persegueix finalitats públiques mitjançant iniciatives per a millorar la qualitat de l’entorn urbà i consolidar el model de ciutat compacta, complexa, cohesionada i mediambientalment eficient.
Aquesta llei pren com a referència els Business Improvement Districts, (BIDs), models de gestió compartida público-privada que van sorgir a finals dels anys 70 al Canadà, i es van anar estenent primer pels Estats Units on n’hi ha més de mil, al Regne Unit n’hi ha més de 250, a Alemanya on hi ha el primer a la ciutat d’Hamburg, el 2005, i actualment n’han consolidat vint, etc.