El Servei de Consum de la Paeria atén 1.589 persones l’any 2021
Dijous 17, març del 2022
En total, es van gestionar 1.293 consultes i 296 reclamacions. Amb motiu del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats fa pública la Memòria de Consum de 2021
Els sectors que generen més consultes són els serveis de telefonia i internet, que l’any 2021 van generar 219 consultes
Els serveis bàsics continuen generant consultes i això ha portat a obrir 102 expedients a les empreses corresponents
La Regidoria de Consum, Comerç, Mercats i Participació ha fet pública la Memòria de Consum de 2021 amb motiu del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, el 15 de març. El document inclou les xifres més rellevants del servei municipal d’atenció a la ciutadania de Lleida. La regidora de l’àrea, Marta Gispert, ha remarcat la importància de la divulgació d’aquest servei a disposició dels lleidatans/es i de publicar les dades que any rere any es gestionen des de l’Oficina Municipal d’Atenció a les persones Consumidores (OMIC) i també des de la Junta Arbitral de Consum (JAC). Tall de veu M.Gispert
L’àrea de Consum de la Regidoria ha atès presencialment 124 consultes, ha fet atenció telefònica en 1.106 casos i altres 63 persones s’han pogut atendre telemàticament. La via telefònica s’ha convertit en el primer canal de comunicació entre la ciutadania i el servei de consum municipal, i més en el context de pandèmia.
Els sectors que acostumen a generar més consultes són els serveis de telefonia i internet. L’any 2021 van generar 219 consultes. Els segueixen els subministraments d’aigua, llum i gas que, l’any passat, van sumar 160 consultes. El comerç electrònic, amb 84 consultes, és un sector clarament en alça en termes de conflictes de consum des de l’any 2019. També les entitats bancàries, amb 41, són àmbits que generen dubtes i desavinences amb les persones consumidores.
Pel que fa a la recepció de sol·licituds de mediació o arbitratge de consum, s’han obert 296 expedients en forma de denúncia (2), queixa (14) o bé sol·licitud de mediació o arbitratge (280).
El rànquing de sectors més reclamats continua encapçalat pels proveïdors d’Internet (34%) seguits, de lluny, pel de l’electricitat (14%), electrodomèstics (12%) i els serveis bancaris i financers (10%). Per sota d’aquests percentatges es demana mediació per a serveis de missatgeria, mobles i equipament de la llar o en transports aeris, entre altres.
Del total d’expedients oberts, el 88% han pogut ser tramitats i tancats durant el mateix 2021. Hi ha 71 resolucions que es van tancar amb acord satisfactori.
La Memòria de Consum 2021 dels serveis municipals de Consum posa de manifest que els serveis bàsics continuen generant un gruix important de consultes i això ha portat a haver d’obrir 102 expedients a les empreses corresponents. En termes generals, la telefonia i Internet són font de moltes consultes i conflictes per als consumidors. Els motius de disconformitat tenen a veure amb les facturacions, processos de portabilitat, penalitzacions per permanència o servei d’assistència tècnica, entre altres. La manca de contractació escrita provoca que la ciutadania no acabi de conèixer mai, al detall, les condicions dels serveis que es contracten i els drets i els deures de cadascuna de les parts.
De la Memòria del Servei de Consum se’n desprèn que les pretensions econòmiques de les reclamacions són molt variables. Es donen casos que el conflicte es resol amb xifres inferiors als 20 €, mentre que en altres casos s’ha reclamat quantitats que passen dels 7.000 €.
A banda de la gestió habitual d’atenció, rebuda de consultes, mediació i arbitratge que es realitza i es canalitza a través del servei de consum de la Regidoria de Consum, Comerç i Mercats, també es treballa en tasques educatives i divulgatives. D’una banda, amb xerrades i tallers a les escoles per donar a conèixer els serveis i les eines que estan a l’abast de qualsevol persona. De l’altra, a través de les xarxes socials, des de l’Instagram de la Regidoria @comercimercatslleida es reforça la imatge de l’àrea de consum i les campanyes d’informació i divulgació per a tota la ciutadania.